Adeline Heck

Profile picture for user Adeline.Heck
Post-doctorante. Chargée de recherches F.N.R.S. (2022-2025)
profile_email
Bio

[FR] Adeline Heck est docteure en littérature française. Sa spécialité est l’étude de la littérature française du dix-neuvième siècle et de ses rapports avec l’opéra et musique vocale. Après des études de chant lyrique, elle a obtenu son doctorat de l’université de Princeton avec une thèse interdisciplinaire intitulée Under the Spell of Wagner: The Revue Wagnérienne and Literary Experimentation in the Belle Epoque (1878-1893) (Sous l’emprise de Wagner : La Revue wagnérienne et la littérature expérimentale de la Belle Époque (1878-1893)), soutenue en 2020. De double culture française et américaine, elle a publié dans des revues de littérature et musicologie aussi bien en français qu’en anglais. En 2022, elle commence un contrat postdoctoral de trois ans avec le FNRS en résidence à l’ULB. Son projet de recherche se concentre sur le festival de Bayreuth en tant que lieu de pèlerinage artistique et examine les écrits de ses spectateurs francophones au tournant du siècle.

[EN] Adeline Heck holds a doctorate in French literature. Her academic specialty centers on the study of nineteenth-century French literature and its interactions with opera and vocal music. Her past experience in opera performance has informed her research, resulting in an interdisciplinary dissertation entitled Under the Spell of Wagner: The Revue Wagnérienne and Literary Experimentation in the Belle Epoque (1878-1893), which she defended in 2020 at Princeton University. Of dual French and American heritage, she has published in journals of literature and musicology both in French and in English. In 2022, she is starting a three-year residency as a postdoctoral researcher at ULB under the FNRS. Her research project focuses on the Bayreuth Festival as a place of artistic pilgrimage and examines the writings of its Francophone attendees at the turn of the century.

Domaines d'intérêt

Littérature française fin 19e-début 20e

Wagner et le wagnérisme

Tourisme artistique

Symbolisme

Opéra français 19e

Présentation des recherches

Projet postdoctoral (FNRS, 2022-2025) : The Industry of the Fin-de-siècle Artistic Pilgrimage: the Bayreuth Festival Through the Eyes of Francophone Europe (1890-1910)

Thèse (Princeton, 2020) : Under the Spell of Wagner: The Revue Wagnérienne and Literary Experimentation in the Belle Epoque (1878-1893)

Travaux sélectionnés

“Twilight of the Wagnerian God: Reexamining Huysmans’s and Mallarmé’s Poetic Critique of Wagner,” Nineteenth-Century French Studies 52:3-4 (2024). In press.

“Narcissistic Fiction: Music Theater of the Everyday in Édouard Dujardin’s Les Lauriers sont coupés (1887),” 19th-Century Music 46:3 (2023), 244-272.  

“Trouble in Paradise: Colette’s Claudine s’en va (1903) and the Problem of Writing about Wagner,” Routledge Companion to Music and Modern Literature, ed. Rachael Durkin, et al. London: Routledge, 2022, 112-125. 

“Comment bâtir ‘l’art suggestif de demain’ : La critique musicale de Teodor de Wyzewa dans la Revue wagnérienne (1885-1886),” Revue belge de musicologie LXXIV (2020), 71-84. 

“La musique devenue Circé : Le différend érotique entre Mallarmé et Wagner,” Études Mallarmé, n°6 (2018), ed. Gordon Millan. Paris: Classiques Garnier, 77-94. 

Appartenance