Séminaire en collaboation avec ICTM-Belgium.
[EN]
This talk is based on research carried out at the Metropolitan Museum of Art in 2022-23, where Cassandre Balosso-Bardin carried out the first in-depth study of the museum's bagpipe collection. These vernacular instruments, collected at the turn of the twentieth century, present a snapshot of the music and musicians in parts of the world less associated with the sound of bagpipes. This talk will focus on bagpipes from India, the Persian Gulf and Northern Africa, where they are made locally and played by highly skilled and specialized musicians. Supported by the instruments in the Museum’s collection, historical texts, ethnographic material, and contemporary recordings, we will explore in which cultural contexts these were and are still played today.
Cassandre Balosso-Bardin is the Assistant Professor in Cultural Musicology at KU Leuven. She is the founding director of the International Bagpipe Organisation. Her research interests are focused on cultural sustainability, musical instruments, instrument makers, and the music heritage eco-system. Previous research includes revivals, intercultural music-making and fieldwork methodologies. Before her current appointment, Cassandre was an Associate Professor in Music at University of Lincoln (UK) and carried out a Chester Dale Fellowship at the Metropolitan Museum of New York (2022-23). She holds a PhD in Music from SOAS, University of London, and was a postdoctoral researcher for the Geste-Acoustique-Musique project at Sorbonne Universités (2016).
[FR]
Ce séminaire est basé sur des recherches menées au Metropolitan Museum of Art en 2022-23, où Cassandre Balosso-Bardin a réalisé la première étude approfondie de la collection de cornemuses du musée. Ces instruments vernaculaires, collectés au tournant du XXe siècle, présentent un instantané de la musique et des musiciens dans des régions du monde moins associées au son des cornemuses. Cette présentation se concentrera sur les cornemuses de l'Inde, du golfe Persique et de l'Afrique du Nord, où elles sont fabriquées localement et jouées par des musiciens hautement qualifiés et spécialisés. À l'aide des instruments de la collection du musée, de textes historiques, de matériel ethnographique et d'enregistrements contemporains, nous explorerons les contextes culturels dans lesquels ces instruments ont été et sont encore joués aujourd'hui.
Cassandre Balosso-Bardin est Professeure Assistante en musicologie culturelle à la KU Leuven. Elle est la directrice fondatrice de l’International Bagpipe Organisation. Ses recherches portent sur la durabilité culturelle, les instruments de musique, les fabricants d'instruments et l'écosystème du patrimoine musical. Ses recherches antérieures portent sur les reprises, la création de musique interculturelle et les méthodologies de travail sur le terrain. Avant sa nomination actuelle, Cassandre était professeur associé en musique à l'Université de Lincoln (Royaume-Uni) et a effectué une bourse Chester Dale au Metropolitan Museum de New York (2022-23). Elle est titulaire d'un doctorat en musique de SOAS, Université de Londres, et a été chercheuse postdoctorale pour le projet Geste-Acoustique-Musique à Sorbonne Universités (2016).
Mardi 7 novembre 2023, 16-18h
Université Libre de Bruxelles
Maison des Arts, Salle de Réception (1 étage)
56 avenue Jeanne
1050 Bruxelles
Et en ligne via Teams (inscriptions : ictm.belgium@gmail.com)
Entrée libre. Informations et inscription (sur place ou en ligne) : ictm.belgium@gmail.com
Laboratoire de Musicologie
ICTM Belgium
KULeuven